Pojištění

Z článku o pojištění Pojištění a pizza. Co mají společného? jste možná pochopili, že není podstatné, jak se pojištění jmenuje, ale z jakých ingrediencí je upečeno. Popis položek pojištění najdete v pojistných podmínkách, ale je to, jako kdybyste četli asi 500 jídelních lístků za sebou. Navíc, co pojišťovna, to naprosto jiný obsah „jídelního lístku“. A o co hůř, tuňák v pizze je vždy tuňák, ale u pojištění stejný název položky vůbec nemusí znamenat totéž. Protože, co pojišťovna, to trošku jiný přístup. To je zmatek, že ano?

Vás ale nezajímá tuna informací, vás zajímá, k čemu vám to pragmaticky bude! Je to tak?

Pokud si to chcete zjednodušit, můžete využít následující postup.

U svého pojištění si projděte položku po položce  a u každé se ptejte na 5 otázek.

Míří do podstaty věci a můžete odhalit nejčastější iluze, které lidé (a často i poradci) o pojištění mají. Finanční poradce nebo prodejce, který se v pojistných podmínkách orientuje, by vám měl umět na otázky odpovědět, popř. informace obstarat (nikdo nemůže nosit v hlavě statistiky). V tomto vám může skutečně být oporou. Pokud tedy ví.

Odpovědi si můžete zaznamenávat a na konci si vyhodnotíte, co vám stojí za to si platit nebo ne.

1. Kryje mě tato položka na nemoc, úraz, nebo obojí?

Často si neuvědomujeme, že  statistiky jasně říkají – úrazy vedoucí k invaliditě nastávají v cca 5% z veškerých pojišťovně hlášených případů, zatímco vážné nemoci vedoucí k invaliditě tvoří zbylých 95 %. Pokud máme v pojistce pouze vážné úrazy, drtivá většina všech možnosti zůstává nepokryta. Nikde není řečeno, že s tím musíte něco dělat nebo, že si to máte pojistit, ale měli byste o tom vědět.

2. Kryje mě tato položka na fatální nebo těžké nebo drobnější události?

Často si neuvědomujeme, že máme v pojistce kryty pouze drobnější události. Paradoxem je, že bychom takové situace finančně  v pohodě zvládli, na rozdíl od událostí fatálních nebo těžkých. Pokud selským rozumem usoudíte, že tam některé položky nepotřebujete, je to je zároveň tip, jak pojistku zlevnit.

3. Jaký je základní SPOUŠTĚČ toho, že pojišťovna uvolní peníze?

Každá položka v pojistce má základní podmínku, která musí být pro uvolnění peněz splněna – tzv. spouštěč. Je to podobné jako se semaforem na křižovatce. Zelená = JEĎ!

U každé položky je spouštěčem něco jiného a mělo by to ladit s vaší individuální životní situací (u někoho je například jasné, že daný spouštěč nemůže vůbec nastat!). Základní spouštěče, mají všechny pojišťovny stejné, v detailech už se liší.

Př. závažná onemocnění (nemoc): základní spouštěč – lékařská zpráva, ve které je uvedeno číslo diagnózy onemocnění, tato diagnóza se musí vyskytovat i v sadě diagnóz uvedených v pojistných podmínkách. Pokud se číslo neshoduje, peníze nemohou být uvolněny. Navíc, pokud už jste danou nemoc měli před počátkem pojištění, žádná pojišťovna vám za její nový výskyt nic nevyplatí.Je to jasně stanoveno v pojistných podmínkách.

4. Jak často se události, kterou mi daná položka kryje stávají a jak často se stávají události, které mi nekryje?

Požadujte statistiku, abyste jasně viděli smysl dané položky a porovnávejte s cenou! Toto je velmi zásadní otázka.

5. Jaké jsou u této položky výluky?

Přestože jste typ, který nečte pojistné podmínky, nahlédněte alespoň do části Výluky! Výluky jsou situace, které vaše pojištění nikdy nekryje. Je to také zásadní pasáž, kterou se od sebe jednotlivé pojišťovny liší a odráží kvalitu pojistky. Pokud zde najdete něco, co je pro vás hodně zásadní, můžete vždy zkusit jinou pojišťovnu.

Nacpat pojistné podmínky (či 500 jídelních lístků) do 5 otázek je samozřejmě nemožné. Při pojišťování je vždy nutné zohlednit také vaši individuální situaci. Můžete si být ale jisti, že to podstatné zjistíte.

8 z deseti lidí, kteří své životní pojištění s pomocí těchto 5 otázek otestovalo, bylo z výsledku velmi překvapeno. Často si některé položky nahradili těmi, co mají mnohem větší smysl, a to za stejnou cenu!

Možná některé z nich mohou vašeho finančního poradce zaskočit, ale odborníka by neměly. A přiznejme si to – navodit dojem „machra“, na to stačí příjemné vystupování, elegantní sáčko, nebo se posadit za přepážku důvěryhodné instituce. Možná byste to zvládli taky. Ale pokud nevíte, co to prodáváte, můžete být úspěšní maximálně u lidí, kteří vůbec neví, na co se zeptat a nezbývá jim nic jiného, než vám slepě věřit.

To nejlepší na tom ale možná je, že z tohoto článku nemusíte pamatovat vůbec nic! Stačí, z článku vytvoříte tahák, který si můžete vytisknout:

TAHÁK – životní pojištění: u každé položky se zeptat!

  • Úraz nebo nemoc?
  • Lehký(á), těžký(á), fatální?
  • Jaký je „spouštěč“? (pro uvolnění peněz)
  • Statistiky, jak často se to stává?
  • Výluky?
<strong>TAHÁK životní pojištění:</strong> u každé položky se zeptat! Úraz nebo nemoc? Lehký(á), těžký(á), fatální? Jaký je "spouštěč"? (pro uvolnění peněz) Statistiky, jak často se to stává? Výluky?Peníze hrou,
V principu nevíme, co si to vlastně objednáváme. Očekáváme, že prodejce, které s námi pojištění sjednává to ví. Realita je ale taková, že často ani on neví nebo si myslí, že ví.Peníze hrou,
Pokud si sjednáváme pojištění, měli bychom naprosto přesně vědět, co dané položky v praxi znamenají. Srozumitelně jako když si objednáváme oblíbenou pizzu. Jinak hrajeme loterii.Peníze hrou,

Při jakékoliv změně pojistky se k taháku jednoduše vrátíte. No a pro tuto chvíli se můžete věnovat tomu, co vás skutečně baví a naplňuje!

Dalším parametrem, jak vysoké by měly pojistné částky být a jestli jste někde zbytečně neujeli a zbytečně neplatíte. Kde to jednoduše zjistíte? (článek pro vás připravujeme)

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..